Lesuitleg

.

Welke soorten Yoga zijn er allemaal?

POWER PILATES

Power Pilates is een les waarbij de intensiteit van de les iets hoger ligt dan bij een gewone Pilatesles. De les is een combinatie van Shape en Pilates.
Diepe houdingsspieren worden getraind met de Pilatesmethode. Vervolgens worden de grote spiergroepen getraind met oefeningen zoals squats. Soms wordt er gebruikt gemaakt van gewichtjes. Het tempo van de les is rustig zodat alle bewegingen veilig en met aandacht kunnen worden uitgevoerd. Er is persoonlijke aandacht voor een juiste houding en een goede techniek. Deze les is ook geschikt voor mensen die klachten en/of blessures hebben.

PERFECT PILATES

Een team van therapeuten en artsen heeft de Klassieke Pilates methode geperfectioneerd. Daardoor is Perfect Pilates verantwoord en nog effectiever. De Perfect Pilates methode is als enige erkend door het Koninklijk Nederlands Genootschap van Fysiotherapie.
De lessen zijn afgestemd op de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen en kan de Pilates van nu worden genoemd. Perfect Pilates heeft de Klassieke Pilates methode aangepast naar een versie die ook als therapie kan dienen. Dat maakt deze Pilatesvorm zeer geschikt bij (chronische) aandoeningen en blessures maar ook voor preventie, therapie en bij revalidatie training.
Het mooie van Perfect Pilates is dat het de balans herstelt in het lichaam door niet alleen de diepere spieren te versterken, waar Pilates zo bekend om is, maar ook door de mechaniek van de gewrichten, bindweefsel en spieren te verbeteren..
Deze les is geschikt voor zowel beginnende als (half)gevorderde deelnemers.
Wil je eens beleven wat Perfect Pilates voor jou kan doen? Doe vrijblijvend en proefles mee.

YOGA ALGEMEEN

Voor yoga hoef je niet lenig te zijn, je wordt er wel leniger van. De Yoga die wij geven is geschikt voor iedereen; alle leeftijden en alle maten. Yoga kun je het best stap voor stap leren, elke keer iets meer. Yoga gaat niet om presteren en welke mooie acrobatische houdingen je kunt aannemen. Het leerproces is een doel op zich, dat leidt tot vele plezierige ontdekkingen over jezelf en nieuwe inzichten.
Yoga heeft effect op het hele lichaam. Het versterkt de botten, maakt de gewrichten los en de spieren en inwendige organen krachtiger. Het stimuleert de bloedsomloop en de afvoer van afvalstoffen. De levensenergie verhoogt door aandacht voor de adem. Maar yoga is veel meer dan lichamelijke oefening. Yoga kan een diep effect hebben op de geest en de emoties.
Het basisuitgangspunt van yoga is dat er een duidelijke relatie bestaat tussen lichaam en geest, die elkaar wederzijds beïnvloeden. Soms zijn we een wandelend hoofd en hebben dan vrij weinig benul wat er zich in ons gevoel en ons lijf afspeelt. Emoties kunnen ons dan overvallen. We voelen niet wat ons lijf nodig heeft aan ontspanning en rust. We gaan door totdat we te moe zijn, ziek worden of in een burn-out terecht komen. Yoga leert je om lief te zijn voor jezelf. In plaats van steeds kritiek te leveren op jezelf. Yoga is een instrument om tot zelfinzicht te komen en daarmee vorm en betekenis aan het leven te geven.

YIN YANG YOGA

Yin Yang yoga start met actieve, dynamische bewegingen en verloopt naar een verstillende Yin Yogales waar de grondhoudingen zo’n 3 tot 5 minuten worden aangehouden.
De les is zowel gericht op de spieren als op de gewrichten en het dieper liggende bindweefsel. Deze les is geschikt voor zowel beginnende als (half)gevorderde deelnemers.

YIN YOGA

Yin Yoga is gericht op flexibeler en sterk maken van bindweefsel en gewrichten, waardoor meer flexibiliteit ontstaat rond knieën, heupen, heiligbeen, rug, schouders en nek. De houdingen zijn allemaal zittend of liggend en worden lang aangehouden, 3 tot 5 minuten. Geschikt voor beginners en voor mensen die hun dag vaak zittend doorbrengen. Ook in combinatie met sporten als hardlopen, zwemmen, fitness, om bindweefsel en gewrichten te herstellen en te versterken. Deze les is geschikt voor zowel beginnende als (half)gevorderde deelnemers en voor mensen die kampen met klachten en blessures.

HATHA YOGA

Hatha Yoga versterkt het lichaam en kalmeert de geest. Een Hatha les wordt gegeven op een dynamische en ontspannen manier. De les bevat vloeiende, zachte en ontspannende bewegingen die vanuit de kernspieren ontstaan.
Deze les bevat alle aspecten van een traditionele Hatha yogales – ademhaling, meditatie en houdingen – maar er wordt meer vanuit zachtheid bewogen. Ontspannen bewegen staat voor: ontspannen ademhalen, druk, de juiste balans en bewustzijn. Deze les is geschikt voor zowel beginnende als (half)gevorderde deelnemers.

VINYASA FLOW

De les bestaat uit een dynamische flow. Vloeiend, zacht maar krachtig bewegen. Je flowt als het ware van de ene naar de andere houding in een serie. Er ligt veel aandacht voor het creëren van een bepaalde sensatie (en niet het ‘perfecte plaatje’ na bootsen). Op deze manier ontstaat er een juiste balans tussen een fysieke uitdaging en mentale kalmte en zal je na de les met nieuwe energie de deur uit stappen. Een Vinyasa les geeft je lichaam de kans om afvalstoffen af te voeren en je huid krijgt een gezonde glans. Deze les is geschikt voor zowel beginnende als (half)gevorderde deelnemers.

TAI GONG

Tai-Gong is een combinatie van een aantal oude Chinese bewegingsvormen en met als uitgangspunt een lichamelijk en geestelijk welzijn. De combinatie bestaat uit:

*Qi-Gong: Het leiden en sturen van energie in en om je lijf. Qi-Gong wordt gebruikt om energetische en fysieke klachten te voorkomen, te behandelen en weg te nemen.

*Tai Chi: Oudste Chinese verdedigingskunst en ontspanningsvorm, die in de loop der eeuwen is gecombineerd met de Qi-Gong waardoor de mooie, subtiele en soepele bewegingsvorm is ontstaan.

Tai Gong is een zeer zachte bewegingsvorm is erg goed is om bindweefsel en gewrichten te versoepelen. De les is zeer geschikt voor mensen die kampen met blessures en aandoening. En voor mensen die zoeken naar een manier van bewegen vanuit lichamelijke en geestelijke ontspanning .

HATHA YIN YOGA

Hatha-Yin Yoga is een combinatieles die bestaat uit klassieke houdingen uit de Hatha Yoga waardoor de energie gaat stromen en waarbij de adem de dragende kracht in de beweging is. Daarnaast worden zittende en liggende houdingen uit de Yin Yoga aangenomen.
De les combineert beweging met rust en verstilling waardoor versoepeling, versterking en ontspanning van de spieren plaatsvindt en er meer ruimte in de diepere lagen als bindweefsel en gewrichten ontstaat.
Tijdens de lessen komen staande, zittende en liggende oefeningen aan bod. Ook wordt aandacht besteed aan ademoefeningen, concentratie en meditatie. Elke les wordt afgesloten met een ontspanningsoefening.
Deze les is geschikt voor zowel beginnende als (half)gevorderde deelnemers.

SENIOREN FIT

Onder het motto ‘Blijf jong … blijf sporten’ speelt Slim en Fit in op de vraag van veel oudere sporters. Veel bewegen blijkt een uitstekende manier te zijn om lang gezond en fit te blijven, zowel op lichamelijk als mentaal gebied. Beweging zorgt ervoor dat u minder snel ziek wordt en beter in uw vel zit !
Voor mensen boven de 50 jaar is het extra belangrijk om in beweging te blijven. Slim en Fit richt zich daarom met dit speciale groeps-sportuurtje op mensen van 50 jaar en ouder. Deze les is zowel voor 50-plussers die een redelijke sportieve achtergrond hebben, als voor 50-plussers met weinig of geen sportervaring. Op een verantwoorde manier en onder deskundige begeleiding kunt u kennis maken met spierversterkende- en conditie bevorderende oefeningen. De les wordt afgesloten met ontspannen stretchoefeningen.